tirsdag 5. oktober 2010

Genserklype/trøyeholder

For en stund siden fikk jeg genserklyper av ei forumvenninne, da jeg kjøpte longies av henne. Jeg lovte teste de ut litt før jeg kom med omtale, og nå har vi fått brukt den masse så jeg tenkte det var på tide med en liten oppdatering.

Klypene det er snakk om kommer fra produsenten ManyMonths/MaM, og kan kjøpes blant annet her.

Jeg var i utgangspunktet ganske skeptisk til den, men ville gi den en sjanse fordi jeg synes det er helt håpløst med gensere på bleieunger. Det blir glippe mellom bukse og genser, og det er ikke noe særlig. Men så er jeg veldig glad i formsydd og longies, og da blir det dumt med body. Her kom disse klypene inn i bildet. grunnen til at jeg var skeptisk var fordi det i utgangspunktet var med formsydde bleier jeg tenkte bruke den. Og siden den skulle festes mellom bleie og sperrelag så tenkte jeg det ville bli upraktisk fordi den sikkert ble våt. Men det har faktisk gått kjempebra, og selv om vi til og med har testet den på natta så har den holdt seg tørr. Nå skal det nevnes at det er 70% polyester og 30% gummi, så det aller meste preller vel av.

Jeg slet først litt med å finne teknikken å feste de på, og har vel funnet ut at de sitter aller best på litt tynne gensere. Vi har body/genser fra samme produsent som klypene, og den synes jeg nesten ble hakket for tykk til at festingen av klypene gikk smertefritt. Strikken i mellom klypene er veldig elastisk, og lengden er i tillegg justerbar. Den her vil passe lenge! Jeg er sikker på at om jeg hadde satt den på husets snart-fireåring så hadde den enda vært stor. Han hadde neppe synes det hadde vært særlig komfortabelt å gå med et tykt strikk-kryss i skrittet, så jeg tror vi konkluderer med at denne kan brukes hele bleieperioden.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg liker typen klyper som er brukt, men samtidig ser jeg at man får langt større justeringsmuligheter når de er sånn, enn om det var vanlige klyper i enden av strikkene. Nå kan man selv velge hvor langt opp eller ned man trenger feste de, ut i fra hvor stort barnet er. Vi fester de som regel i den nederste kanten på genseren. Der sitter den perfekt ift lengdeinnstillingen vi har på strikken. Med denne type lukning så blir det lett avtrykk i genseren etterpå, nesten som man får knær i buksene etter at de er brukt en dag. Det er litt dumt synes jeg, men genseren kommer seg igjen etter en vask, så det er ingen krise.

Alt i alt veldig fornøyd med klypene, faktisk så fornøyd at vi gjerne dropper bodyen til fordel for fine gensere! Har brukt de mye, og kommer til å bruke de mye i fremtiden. :-)


3 kommentarer:

  1. Den så litt spesiell, men egentlig ganske lur ut.
    Da kan man bruke longies og slippe body utenpå (for det synes jeg ser litt dumt ut, krever stor body, og dekker dessuten det fine monsteret jeg slet med å brodere på med maskesting... så nei, han får ikke body utenpå monsterbuksa!)

    Enig i at jeg egentlig hadde foretrukket andre klemmer da, men jeg ser jo at disse gir god fleksibilitet.

    SvarSlett
  2. Ja, det er nettopp det. Body blir liksom feil både inni og utenpå longiesen. Det er bare Supermann som bruker "trusa" utenpå strømpisen. Og skal man ha den inni... Vel, da blir det hyppige bodyskift. Med genser blir det glippe, så disse klype er helt geniale. :-) Bruker den til alle slags bleier, vi. Man trenger ikke ha tøybleiebarn for å ha nytte av denne heller. :-)

    SvarSlett
  3. Nei, sant det, det gir jo genserne et nytt liv, rett og slett. Vi har sånn ca "tusen" bomullsgensre. (rett og slett fordi vi arver klær av noen som brukte bomullsbodyer, med bomullsgenser utenpå) De brukes liksom bare utenpå (ull)bodyene, mest som pynt (også liker visst barnehagen å ha minst to, helst tre lag klær på ham inne, så... tar vi på bare body vandrer han rundt med ulljakka jeg har tiltenkt kalde dager ute...)

    Ja, slike klyper så finfine ut :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails